Kamwala clinic, Nshima maken en lol op zijn kop! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Corry Wijnja - WaarBenJij.nu Kamwala clinic, Nshima maken en lol op zijn kop! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Corry Wijnja - WaarBenJij.nu

Kamwala clinic, Nshima maken en lol op zijn kop!

Door: corrywijnja

Blijf op de hoogte en volg Corry

09 Maart 2011 | Zambia, Lusaka

Hier weer een kort verhaaltje uit mijn leventje in Lusaka!

Afgelopen vrijdag ben ik met Daniëlle mee geweest naar de Kamwala clinic. De Kamwala clinic is één van de klinieken hier in Lusaka speciaal gericht op de behandeling van HIV/Aids. Daniëlle doet hier haar onderzoek en helpt hier met de sportlessen die worden gegeven aan de patiënten en kinderen van de Lotus school. Eerst vond ik het wel spannend om mee te gaan, ik wist niet zo goed wat ik van de kliniek moest verwachten en hoeveel zieke mensen ik tegen zou komen. Aangekomen bij de ingang van de kliniek kwam er direct al een man op ons af om ons welkom te heten, hij had Daniëlle namelijk al een keer eerder gezien. Tijdens een rondleiding door de kliniek kreeg ik te zien hoe het in de kliniek er aan toe ging. Er waren veel vrouwen met kinderen en zwangere vrouwen die hier op controle waren. Buiten lag er een vrouw op de grond, kreunend van de pijn. In het begin schrok ik hier wel even van, maar op één of andere manier lukte het me daarna gelukkig om me daar weer van af te sluiten. Het is een raar idee als je beseft dat alle mensen daar waarschijnlijk niet lang te leven zullen hebben, maar als je nagaat dat Zambia één van de landen is met het hoogste percentage HIV/Aids patiënten ben je naast deze mensen waarschijnlijk al veel meer mensen tegengekomen die HIV/Aids hebben. Na de rondleiding zijn we met 3 vrouwen van de kliniek naar de Lotus school gelopen om daar te sporten met een groep kinderen. De vrouwen vertelden ons dat veel van deze kinderen ook HIV-positief zijn, maar ook gewone kinderen van de school mee mochten doen. Na tikkertje, een aantal traditionele spelletjes en als afsluiting een kringspel was het weer tijd om te gaan. Een mooie en indrukwekkende ervaring en als ik vaker een vrijdagmiddag vrij ben, zal ik er zeker nog eens een kijkje gaan nemen

In het weekend ben ik zaterdag, na een middagje Arcades, met Laura mee naar huis gegaan. Het regende die middag nogal hard, dus dat zorgde ervoor dat we bijna moesten zwemmen naar Laura’s huis! De wegen in de wijk waarin Laura woont zijn niet zo heel goed en als het dan veel regent zorgt dit ervoor dat er grote regenplassen op de weg te vinden zijn. ’s Avonds heb ik samen met Laura Nshima leren maken met Laura’s moeder. Gelukkig is het niet zo heel moeilijk, maar spierballen zijn hiervoor geen overbodige luxe;). Eerst werd er water gekookt en langzaam Milly meal aan toegevoegd. Belangrijk is, blijven roeren! Dan moet het nog even opstaan en klaar is de Nshima!
Samen met gekookte bruine bonen, pompoenbladeren en kip hadden we dan een heerlijke maaltijd.
En ook heb ik deze week nog iets anders nieuws leren eten, namelijk buffel!

Zondagochtend was het tijd voor de kerk! We hadden aan Laura haar moeder gevraagd of we een keer mee mochten, om zo de cultuur nog beter mee te maken. De kerk zou beginnen om 08.00 uur en 07.15 zouden we vertrekken. Echter werd er om 06.30 op onze deur geklopt dat de kerk ineens om 07.00 uur begon en dus was het snel aankleden en richting de kerk. Bij de kerk aangekomen was het eerst nog erg rustig, maar langzamerhand stroomde de hele kerk vol. Het was de week van de moeders, dus ook deze dienst was speciaal gericht op de relatie van moeders met hun kinderen. Er waren twee vrouwelijke dominees en drie verschillende zangkoren. De dienst duurde ongeveer 1,5 tot 2 uur, waarbij veel werd gezongen en gebeden. Het was erg interessant om een keer mee te maken en zeker heel anders dan de kerk in Nederland. De mensen zijn hier veel vrolijker, er worden zelfs grapjes gemaakt tijdens de dienst en iedereen zingt uit volle borst mee! Een speciale ervaring die ik hopelijk nog een keer mag meemaken hier in Zambia.

Maandag op Chibolya heeft Laura mij geholpen met de P.E. les. Dat gaat ze vanaf nu elke week doen, omdat zij het goed kan gebruiken voor haar onderzoek. Zelf vind ik het ook wel fijn om een LO docent er op deze manier nog bij te hebben en zo kunnen we ook voor de school zelf nog meer betekenen! De zondagmiddag hadden we onszelf alvast een beetje voorbereid door kijkwijzers te maken voor een les acrogym. Helaas was de printshop op zondag dicht en moesten we dus maandag maar extra vroeg ons bedje uit om de kijkwijzers te laten printen en plastificeren. 20 pagina’s en 60 minuten verder konden we met onze mooie kijkwijzers richting de school gaan! De les was echt fantastisch en ook de kinderen en de leraar was superenthousiast. Dit was de eerste keer voor hun dat ze acrogym kregen, dus helemaal leuk! De kijkwijzers hebben we op de school achter gelaten, zodat ze ook bij de andere klassen gebruikt kunnen worden. De leraren waren er erg blij mee!

Verder gaat het leventje hier eigenlijk gewoon door en zit ik nog steeds in hetzelfde gastgezin. Het is nog steeds wachten op een nieuw gezin, maar tot die tijd heb ik het hier nog prima! Ik houd jullie op de hoogte! Doordeweeks druk met stage, soms lange dagen en ook de warmte zorgt er vaak voor dat ik ’s avonds helemaal uitgeput ben. Aankomende zaterdag is het hier Youth Day en worden er allemaal activiteiten georganiseerd voor kinderen, ook Sport in Action is hierbij betrokken. Wij zullen ook een kijkje gaan nemen & verder staan er nog niet veel dingen op het programma!

Tot de volgende keer!
Liefs!

  • 09 Maart 2011 - 18:00

    Heit En Mem:

    Wart een verhaal weer.Je maakt wat mee,leuke dingen en minder leuke dingen.Maar je bent wel een kanjer.
    Heit en mem zijn trots op jou.

    Veel liefs van ons.

  • 09 Maart 2011 - 18:46

    Lilian Nijsten:

    Ha Corrie

    Vol enthousiasme je verhaal gelezen. Wat maak je niet wat mee. Zo'n kliniek lijkt me heel indrukwekkend, maar inderdaad er niet te lang bij stil staan. Heel hartverwarmend vaak zo'n kerkdienst. Zelf heb ik er eens één bijgewoond op Curacao. Allemaal prachtig geklede mensen en kinderen.
    Veel zingen en dansen en helemaal opgaand in de muziek. Het is inderdaad eens mooi om ergens anders te kunnnen kijken. We duimen nog voor je dat je een fijn gastgezin mag krijgen. Zal toch wel gaan lukken!! Vanuit Lemmer de hartelijke groeten van Lilian en de beide heren.

  • 09 Maart 2011 - 21:01

    Karla:

    Hee Corry,

    Heb je zelf wel in de gaten hoe uniek hetgeen is wat jij nu meemaakt? Het gaat een heel bijzondere ervaring worden met up's en downs, eentje die je nooit weer zal vergeten, eentje waar je later met een glimlach op terug kijkt. Door deze ervaringen zul je zaken anders gaan bekijken en ze zullen je leven verrijken. Je weet toch nooit wanneer je weer een kans krijgt als deze. Misschien ben je over een aantal jaren getrouwd en heb je een stuk of 5 kinderen...( grapje) Dan kun je het voorlopig wel vergeten. Dus jij doet het prima, je pakt je kansen. Ga zo door en geniet waar je kan genieten!!

    liefs, Karla

  • 09 Maart 2011 - 22:20

    Jeroen En Nienke:

    Corky,
    Wat leuk om weer een verhaaltje te lezen van je. Je maakt er altijd leuke en lange verhalen van om te lezen, super!
    Super interessant om eens naar die kliniek te gaan zeg, dat zal wel indruk op je maken inderdaad. Wel confronterend om te zien dat zoveel mensen daar hiv/aids hebben..
    Verder heel veeel succes nog! en we hopen dat je snel een nieuw gastgezin krijgt! Blijf vooral genieten want zoiets maak je maar 1 keer in je leven mee ;)
    En onthoud dat ze daar heel blij met jou zijn!
    Liefs Jeroen en Nienke

  • 10 Maart 2011 - 10:27

    Marga:

    Klinkt tof lieve cor!
    Wat een belevenissen allemaal, jeetje! Zo doe je heel wat vreemde, mooie en minder mooie ervaringen op. Ik vind het iig supertof om je verhaaltjes te lezen. Veel succes met het vinden vna een nieuw gastgezin! Kaartjes kunnen nog steeds naar het oude adres?
    Xx

  • 10 Maart 2011 - 21:41

    Geertje,zwolle:

    als ik je verhalen lees, voel ik me ook een beetje terug in Afrika! maar dat komt ook, omdat jij heel goed beschrijft wat je meemaakt, en dat is heel wat.maar ik vind het geweldig dat je het toch maar doet, een hele ervaring!
    hier alles goed, lieve groet van Elze, Hessel en je tante.

  • 22 Maart 2011 - 19:46

    Hendrik En Mayke:

    ...jaja een beetje laat met het plaatsen van een berichtje. Maar komt zo een mailtje aan je box...heb je weer wat te lezen:)!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Corry

Actief sinds 05 Nov. 2010
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 18155

Voorgaande reizen:

16 Januari 2011 - 25 Juni 2011

Stage in Zambia!

Landen bezocht: