Home sweet home! - Reisverslag uit Lemmer, Nederland van Corry Wijnja - WaarBenJij.nu Home sweet home! - Reisverslag uit Lemmer, Nederland van Corry Wijnja - WaarBenJij.nu

Home sweet home!

Door: corrywijnja

Blijf op de hoogte en volg Corry

27 Juni 2011 | Nederland, Lemmer

Als eerste wil ik graag iedereen bedanken voor het volgen van mijn verhalen en het achterlaten van lieve berichtjes!:D Inmiddels ben ik weer in Nederland gearriveerd en zal dit dus ook mijn laatste verhaaltje zijn op deze site. Met mijn familie en 5 vriendinnen als ontvangstcomité op schiphol was mijn aankomst in Nederland super! Daarna met de auto naar het huis van mijn ouders, waar ook nog een paar andere vriendinnen als verassing waren gekomen en de tafel vol stond met allemaal lieve kaartjes en cadeautjes!

Toch wil ik nog graag mijn laatste twee weken Afrika met jullie delen, dus vandaar dit laatste verhaaltje! Mijn laatste 2 weken in Afrika stonden in het teken van; olifant safari, de reis van Livingstone naar Johannesburg en Johannesburg zelf uiteraard.

Zaterdag 11 juni ging ik ’s ochtends eerst nog met Melanie een ritje maken op een olifant, voordat we ’s avonds aan onze doorreis naar Johannesburg zouden beginnen. Dit was echt een supergave ervaring! Na eerst een uur op ze te hebben gereden samen met een gids, was het tijd om de olifanten te voeren. Slurf op, mond open en daar ging mijn hand dan richting de grote mond van de olifant om het eten erin te leggen. De gids vertelde me dat deze olifanten vroeger als wezen zijn opgevangen door de mensen van de organisatie en daarom nu zo goed aan mensen zijn gewend.

Die avond begon ons grote avontuur richting Johannesburg! En dat betekende dus ook de aankomende 8 nachtjes slapen in een tentje. De eerste nacht was wel even wennen en vooral ook kouder dan verwacht, maar met het geluid van de watervallen op de achtergrond was het zeker een mooie ervaring. Na de eerste nacht in Livingstone nog te hebben doorgebracht, was het de volgende dag (zondag) tijd om door te reizen naar Botswana. We reisden in een grote overland truck met intotaal 17 mensen, inclusief 2 reisleiders. De grensovergang van Zambia naar Botswana bestond uit een klein tochtje op de boot naar de overkant van de Zambezi river. En met weer een paar stempels rijker in mijn paspoort, was dit dan het echte afscheid van Zambia. De eerste stop in Botswana maakte we Kasana, een plaatsje dicht bij Chobe National park. De volgende ochtend vroeg hebben we in dit park een game drive gedaan en olifanten, kudu’s, giraffen, apen, impala’s, zwijnen, nijlpaarden en ga zo nog maar even door… Na deze game drive was het weer tijd om verder Botswana in te reizen richting Nata. Deze camping lag midden in de natuur en voetstappen van olifanten waren dan ook overal op de camping te vinden. Alle dieren waren vrij om te doen en laten wat ze wilden en ook was er op de camping een kleine plas met water te vinden, waar de dieren vaak ’s nachts kwamen drinken. Ook de avond dat wij er waren hebben we olifanten hierdoor van dichtbij hebben kunnen zien en meemaken. Ook hebben we hier nog een kleine game drive gedaan door de omgeving, waarbij we nog meer verschillende dieren hebben gezien. De volgende dag zijn we doorgereist naar Palapye, ook nog in Botswana. Hier hebben we verder geen safari gedaan, maar stond vooral gezelligheid centraal. De volgende dag vroeg gingen we dan richting Zuid-Afrika, richting Polokwane. Hier mochten we zelf een stukje gaan lopen in een privé natuurparkgebied. Maar nadat we dachten bijna weer terug te gaan naar de camping, kwamen we de beheerder tegen met zijn auto die net een rondje door het hele park ging doen en wij mochten mee in zijn auto! Jeej! Hierdoor hebben we zo goed als het hele park gezien, veel verschillende antilopes, maar helaas hadden de neushoorns zich in dit park verstopt… De volgende dag reden we richting Hazyview, na eerst nog een stop te hebben gemaakt bij een groot winkelcentrum. Weer even voelde ik me terug in de Westerse wereld, maar gelukkig hadden we zo wel een mogelijkheid om nog een extra dekentje te kopen voor de steeds maar kouder wordende nachten. Vrijdag moesten we vroeg opstaan en gingen we op full day game drive in het Kruger National Park! En ondanks dat we bijna een hele dag hebben rondgereden, was één dagje veeeeel te kort om dit hele park (oppervlakte te vergelijken met ongeveer de helft van Nederland) te zien. Toch hebben we in dit park ook weer veel nieuwe dieren van dichtbij kunnen zien, neushoors/leeuwen/hyena’s/etc.. Helaas net niet de Big 5 helemaal gezien, want de jachtluipaarden waren nergens te bekennen. Toch een supergave ervaring die werd afgesloten met een nachtje op de camping in het Kruger National Park. Dit park was wel afgezet, dus hoefden we ons niet druk te maken om de wilde dieren. De volgende dag was het alweer tijd om richting onze laatste bestemming te gaan, Johannesburg. ’s Ochtends eerst nog een ritje door het park naar de uitgang en daarna door de bergen, bananenplantages en nog meer mooie natuur weer terug naar de bewoonde wereld. In Johannesburg heb ik ’s middags de Soweto tour gedaan, een tour door de townships van Johannesburg. Erg indrukwekkend om te zien hoe de mensen daar leven en te horen hoeveel geweld daar dagelijks plaatsvind. Ook zijn we tijdens deze tour nog langs het Mandele huis geweest en langs verschillende monumenten die te maken hebben met de geschiedenis van Zuid-Afrika. Deze laatste nacht van onze reis, sliepen we gelukkig in een lodge met verwarming! En toen we de volgende dag de vorst op de autoruiten zagen staan, was ik hier heel blij mee!

Ondanks dat onze tour hier eindigde met Gap adventures, konden Floris, Melanie en ik nog een week langer blijven voordat ons vliegtuig weer naar Nederland vloog. Danielle ging wel al eerder naar huis en nog een extra nachtje in die lodge hebben we haar dan ook maandag naar het vliegveld gebracht. Zelf zijn wij toen doorgereist naar een logde net iets buiten Pretoria, om daar de rest van onze dagen door te brengen. We hadden gehoopt dat het iets dichter bij de stad zou zitten, want ondanks dat het misschien wel veiliger was, was de taxi elke keer weer duur genoeg. Toch hebben we ons deze laatste dagen zeker vermaakt, met o.a. nog een dagje winkelen in Pretoria in een van de grootste winkelcentrums die ik nog nooit heb gezien met als afsluiting Hangover 2 te zien in de bioscoop daar.
Het waren wel koude dagen zo zonder verwarming en met temperaturen tegen het vriespunt aan ’s nachts, waardoor zelfs een extra dekbed nog niet altijd genoeg was om warm te blijven. Maar het is ons gelukt om deze laatste dagen ook weer door te komen en zijn op zaterdag om 21.45 het vliegtuig in gestapt terug naar Nederland!

Tsjaa, en dan ondanks de superleuke tijd die ik heb gehad in Afrika die ik zeker nooit zal vergeten, is het dan toch ook wel weer fijn om thuis te zijn!

Liefs,
Corry

• 27 Juni 2011 - 18:30

Karla:

Welkom thuis!
    Deze laatste weken waren dus als een soort van toetje met slagroom. En... gelukkig is het hier aangenaam warm en kan de lange onderbroek in de kast blijven. We komen je snel eens opzoeken.

Groetjes,
    Bennie. Karla, Natasja, Jordy en Jenny

• 27 Juni 2011 - 20:34

Geertje Wijnja:

Ook van ons: welkom terug, na een hele ervaring, die niemand je afneemt .
    fijn dat je nog zo,n mooie reis als afsluiting hebt kunnen maken.veel herinneringen aan een bijzonder werelddeel en cultuur.
    tot ziens: Elze, Hessel en Geertje, in Zwolle

• 28 Juni 2011 - 10:51

Gea:

Home sweet home!
    Blij dat je na deze ervaring en met zoveel "bagage"weer veilig thuis bent!
    Nu alles lekker over je heen laten komen en na genieten van alle avonturen.

Groetjes Johan, Gea en Germjan