De laatste 3 weekjes stage alweer! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Corry Wijnja - WaarBenJij.nu De laatste 3 weekjes stage alweer! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Corry Wijnja - WaarBenJij.nu

De laatste 3 weekjes stage alweer!

Door: corrywijnja

Blijf op de hoogte en volg Corry

14 Mei 2011 | Zambia, Lusaka

Bedankt weer voor alle reacties! Ik zal jullie deze keer weer even een update geven van de reden waarvoor ik in eerste instantie naar Zambia ben toegekomen, mijn stage bij Sport in Action!

Het grootste project waar we op dit moment mee bezig zijn is de aanleg van een volleybalveld op de Word of Live Community school in de compound Chibolya. Twee weken geleden is er na veel overleg met de aannemer over geld/grootte/materiaal dan eindelijk een start gemaakt! Naast het geld wat we in Nederland hebben ingezameld met ISOP (nogmaals allemaal heel erg bedankt hiervoor!), is het ook gelukt om een bijdrage te krijgen van de school zelf en Sport in Action. Hierdoor hebben we nu de kans gekregen om zelfs een veld aan te leggen van cement, zodat het veld ook in de toekomst nog lang zal kunnen worden gebruikt. Het begin van de aanleg van het veld verliep erg goed en na bijna elke dag een kijkje te hebben genomen om in de gaten te houden of ons geld goed geïnvesteerd werd kregen we afgelopen donderdag te horen dat grond voor het veld klaar was. Vol goede moed ging ik samen met Melanie en Floris weer een kijkje nemen, maar helaas waren we een beetje teleurgesteld over de status van het veld. Er zaten nog veel gaten en o.a. schoenafdrukken in het veld en de randjes van het veld begonnen al langzaam af te brokkelen. Het Zambiaanse begrip voor een vlak veld ligt hier dus toch wel een beetje anders... Aangezien we veel geld en moeite in dit project hebben gestoken, hebben we bij de aannemer aangegeven dat hij het veld eerst zal moeten verbeteren, voordat we hem het resterende bedrag zullen geven. Hij zag ook wel dat er wat aan gedaan moest worden, maar gaf aan daar weer meer geld voor te willen hebben. Tsja, het zal ook niet zo zijn! Toen toch eerst maar even Sport in Action om advies gevraagd en vandaag zullen Mwape en George van Sport in Action dan ook een kijkje gaan nemen en een gesprek aangaan met de aannemer om tot een goede overeenkomst te komen. We willen allemaal een goed en stevig veld neerleggen, dus we zullen dan ook ons best doen om dit voor elkaar te krijgen! Hopelijk lukt het om het veld aankomende week te laten verstevigen, zodat er daarna kan worden begonnen met het schilderen van de lijnen en we nog voordat we weg gaan een grote opening kunnen houden. De palen zijn gelukkig wel al geregeld, dus het is nu alleen nog een kwestie van afwachten..

Verder verloopt het met het volleyballen ook goed. Ondanks de opstartweek op de school en de vakantieperiode waren er afgelopen week gelukkig toch kinderen naar de training toe gekomen! En ik ben dan ook trots op ze als ik zie dat ze nu ook gewoon een lekker partijtje kunnen spelen, zonder dat de bal elke keer als hij over het net komt op de grond valt. Ook heb ik in de afgelopen weken de handleiding over volleybal afgemaakt en aan de peer-leaders en het sportcomité van de school gegeven. In deze handleiding staan o.a. de spelregels van volleybal, de verschillende technieken, tips voor coaches en trainers en natuurlijk niet te vergeten verschillende trainingsoefeningen. Bij dit laatste heeft Daniëlle me gelukkig geholpen, omdat zij daar als echte sportleraar natuurlijk toch wat meer verstand van heeft! Volgende week vrijdag zullen we nog een workshop aan de peer-leaders en leraren geven, om er zeker van te zijn dat alles echt helemaal duidelijk is en ze er klaar voor zijn om de trainingen helemaal over te gaan nemen. Ook liggen er nog twee nieuwe en goede volleyballen voor ze klaar, dus als het veld klaar is kunnen ze zich straks nog beter ontwikkelen. En tijdens de opening van het veld zullen ook andere scholen langs komen, zodat het team ook hun eerste echte wedstrijd kunnen spelen!

Naast het volleybal zijn ook de gymlessen weer begonnen op de Word of Live Community school en zal ik dus elke maandag- en vrijdagochtend daar weer lesgeven aan grade 6a en grade 6b. Maar afgelopen week vielen de lessen alweer uit i.v.m. de opstartweek, dus hoeveel lessen het in totaal nog zullen zijn is onduidelijk.. We zullen het wel zien!

Voor Sport in Action zelf zijn we bezig met het afmaken van de handleiding voor vrijwilligers. Afgelopen donderdag ben ik dan ook met Melanie mee geweest naar haar gymles op de school waar zij lesgeeft om filmpjes te maken van de verschillende traditionele zangspelletjes. Ook hebben we afgelopen woensdag de eerste sponsorworkshop gehad voor peer-leaders en side-coördinators van Sport in Action. In deze workshop hebben we ze o.a. uitgelegd hoe ze een sponsorbrief en voorstel moeten schrijven en wat daarbij de belangrijkste punten zijn. En als je dan achteraf als evaluatie hoort dat ze ons zo dankbaar zijn dat we ze weer een stukje wijzer hebben gemaakt en ze blij zijn dat wij hen deze mogelijkheid hebben gegeven, doet je dat toch wel echt even wat! Volgende week woensdag zullen we nog een workshop geven, waarbij we feedback zullen geven op de opdracht die we ze afgelopen woensdag hebben meegegeven; het schrijven van een sponsorbrief.

Ook hebben we in de afgelopen weken ook nog shirtjes gekocht voor het handbalteam van Melanie, ben ik nog bezig met het schrijven van een sponsorbrief en -voorstel samen met één van de leraren van de school in Chibolya en hopen we nog wat te kunnen betekenen op het gebied van monitoren en evaluatie voor Sport in Action. En als laatste is het dan ook tijd geworden om de verslaglegging voor school langzamerhand helemaal in orde te maken en de eindevaluaties te laten invullen.

Ja, want nog maar 3 weekjes zullen we hier in Lusaka zijn voordat we naar Livingstone vertrekken voor onze rondreis naar Zuid-Afrika. Gelukkig hebben we in Livingstone eventueel nog wel de mogelijkheid om de laatste dingen af te ronden, maar het zal de aankomende weken nog wel even goed doorwerken worden! Laura moeten we helaas aankomende maandag al uitzwaaien, want zij vertrekt dan alweer terug naar Nederland om haar afstudeerscriptie helemaal in orde te maken.

Maar gelukkig is er naast alleen maar stage ook nog tijd voor andere leuke dingen! Avondje bioscoop, ijsje eten bij de nieuwe KFC (Kentucky Fried Chicken), twister spelen met de kinderen of een drankje doen in de lokale kroegjes!

Helaas is het hier ondertussen wel herfst geworden en wordt het vooral ’s nachts en ’s ochtends een stukje kouder. Een lange broek en/of trui is dan soms ook geen overbodige luxe. Gelukkig schijnt de zon nog wel elke dag en is het overdag nog erg warm, dus klagen mogen we zeker niet! Straks met onze rondreis naar Zuid-Afrika zeggen ze wel dat het echt koud kan worden, maar als Nederlander ben ik allang blij als het zonnetje alleen maar schijnt!

Hopelijk zijn jullie zo weer een beetje beter op de hoogte en zal ik de foto’s van het veld tot nu toe op mijn facebook zetten!

Liefs!

• 14 Mei 2011 - 13:39

Arlet:

Heyy corry,
    Wat fijn dat er overal wat schot in de zaak is gekomen. Jammer dat het volleybalveld niet helemaal goed is aangeled. Geniet van de laatste weekjes en vooral van de reis die je gaat maken. En veel foto's maken zodat wij wat te zien hebben als je terugbent ;D. xxx

• 14 Mei 2011 - 13:52

Heit En Mem:

Nog even de laatste puntjes op de i en dan komt het vast goed met het volleybalveld.Goed gedaan,en blij voor je dat je nog kan zien dat hij af is.
    Veel plezier de laatste weken en geniet er nog van.

liefs Heit en Mem.

• 14 Mei 2011 - 14:03

Nynke:

Hee lieve Corry,

Wat goed wat jullie allemaal doen, inderdaad nog maar even met de aannemer om tafel.. pff sommige mensen ook haha hoop dat het snel in orde komt zodat jullie nog kunnen zien hoe het wordt! Heel veel succes met afronden van alles en geniet van de rondreis!! En dan weer terug naar de zomer haha goed gereglt. Mis jou wel hoor.. niet leuk.. maar gelukkig zie ik je straks weer :D

Geniet er nog maar even van meis!!

Kusss xxx

• 14 Mei 2011 - 17:44

Gea Wijnja:

Hey corry,

Wat vliegt de tijd alweer voorbij.Wel een heerlijk vooruitzicht om nog lekker een rondreis te gaan maken door zuid afrika!Succes met de laatste stage loodjes en heel veel plezier op je trip toegewenst!

Johan, Gea en Germjan

• 15 Mei 2011 - 10:06

Rieke:

Hoi lieverd,

Wat goed, dat het daar allemaal goed wil lukken en ook dat ze zo blij zijn met jouw bijdrage! Fijn zeg! Ik hoop dat het gaat lukken om de laatste dingen op tijd af te ronden en hoop vooral dat je nog bij de opening van het volleybalveld kunt zijn, want daar doe je het uiteindelijk ook wel een beetje voor!

Ga vooral nog goed genieten, die laatste weken, want voor je het weet zit je alweer in saai Nederland!

Veel plezier en succes! Liefs, Rieke

• 17 Mei 2011 - 08:48

Lilian Nijsten:

Hallo Corry

Wat mooi dat alles nog zoverre gelukt is met het volleybal- veld, al is het eerst nog volgens de Afrikaanse wijze.
    Nog een goede afsluiting toegewenst van je stage en een hele mooie rondreis straks in Zuid-Afrika.

Groetjes van lilian en co

• 17 Mei 2011 - 10:16

Melanie:

he toppertje!! nog 3 weekjes knallen, dan genieten (oke ook bezig voor school) en dan heerlijk op doorreis! Je mag echt supertrots op jezelf zijn chick!!

(K)

• 18 Mei 2011 - 10:33

Annemarie Regeling:

Hey lieve Corry!

Jeej, weer zo´n leuk verhaal van Corry! Zo te lezen is het afronden begonnen; hopelijk komt het helemaal goed met het volleybalveld en kunnen de vrijwilligers in de toekomst helemaal aan de slag met jouw handleiding!
    Succes nog de laatste weken, en alvast heel plezier met je reis naar Zuid-Afrika!
    En ondertussen nog maar even vaak naar de KFC

XX Annemarie

• 18 Mei 2011 - 18:19

Hendrik En Mayke:

Toy toy nog even voor de laatste loodjes!!

• 20 Mei 2011 - 17:07

Karla:

Fijn om te lezen dat er daadwerkelijk wat vooruitgang is en jullie resultaat zien. Want ja...dan kun je toch zeggen: dat hebben wij geregeld / gedaan! Hopen dat ze nog vele jaren plezier hebben van dat veld. Inmiddels nog maar twee weken stage voor jou, zo snel kan het gaan. En dan....volop genieten van Zuid Afrika! Zal inderdaad wat kouder zijn en dus de lange onderbroek maar uit de koffer!
    Corry, veel plezier nog en succes met afronding stage en voorbereiding rondreis.

Liefs,
    Karla ( en de groeten van de andere familieleden)