Malawi & Queensday! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Corry Wijnja - WaarBenJij.nu Malawi & Queensday! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Corry Wijnja - WaarBenJij.nu

Malawi & Queensday!

Door: corrywijnja

Blijf op de hoogte en volg Corry

01 Mei 2011 | Zambia, Lusaka

Maandag 18 april was het dan zover, tijd voor onze vakantie naar Malawi! ’s Ochtends gingen we eerst nog even langs het vliegveld om daar het vriendje van Laura, Pim, uit te zwaaien. Hij is hier de afgelopen drie weken geweest en vloog nu weer terug naar Nederland. Daarna was het op naar de bus, op naar Malawi!

Een vriend van Melanie (Mark) en zijn vriendin (Loes) werken in een ziekenhuis in Nkhoma, een dorpje in Malawi. Het leek Melanie leuk om hen op te zoeken en dus besloten we om met z’n allen een weekje op vakantie te gaan naar Malawi. De scholen zijn nog steeds gesloten, dus ook qua stagewerkzaamheden was er gelukkig tijd voor een weekje vakantie. We vertrokken vanaf Lusaka eerst richting Chipata met de bus en toen met een taxi verder naar de grens. Bij de grens aangekomen liepen daar ineens allemaal mannen die vroegen of we ons geld wilden omwisselen naar Malawische Kwacha. Er was ons vanuit Sport in Action verteld dat we de gunstigste rate kregen bij hen, maar kennen ze hier dan geen wisselkantoor? Na navraag bleek dat het wisselkantoor de Zambiaanse Kwacha niet accepteert en dat je daarom je geld kan omwisselen op straat. Toen dus toch maar een klein bedrag geld omgewisseld om verder te reizen, maar voor de zekerheid hebben we de rest van ons geld maar gewoon gepind bij de lokale bank. Na de grens weer verder met taxi en bus richting Lilongwe, de hoofdstad van Malawi. Ondertussen was het al donker geworden en besloten we in Lilongwe te overnachten voordat we verder zouden reizen naar Nkhoma. Deze nacht zal ik echter niet snel vergeten! Na heerlijk te hebben genoten van een pizza Hawaï, voelde ik me ineens niet heel lekker meer met als resultaat dat ik ’s nachts heen en weer bleef lopen naar het toilet. Naast dat ik me totaal niet lekker voelde was er ook nog een feestje aan de gang bij de bar, die bijna naast onze kamer stond. Dit had als resultaat dat we bijna letterlijk lagen te stuiteren in ons bed en door het vele lawaai allemaal amper hebben kunnen slapen. Achja, gelukkig bleven we er maar voor één nachtje. De volgende dag zijn we ’s middags verder gereisd naar Nkhoma. Vanaf Lilongwe was het ongeveer nog een dik uur reizen, dat viel dus mee gelukkig! Daar aangekomen Mark en Loes ontmoet en die wezen ons de weg naar het guesthouse waar we 2 nachten zijn verbleven. Doordat ik nog steeds niet helemaal fit was heb ik deze dag vooral op bed gelegen, maar gelukkig voelde ik me de volgende dag wel alweer iets beter. Toch voor de zekerheid maar even bloed laten prikken om er zeker van te zijn dat het geen infectie of malaria was. Doordat het ziekenhuis 2 minuutjes lopen was van de plek waar we verbleven, kon dit gelukkig makkelijk. Mark heeft me de weg gewezen en na het aanvragen van een medisch paspoortje was het tijd om bloed te prikken. En zelfs na het bloed prikken mocht ik mee het laboratorium in om te kijken of er wat verkeerd was. De centrifuge, bloed onder de microscoop, supergrappig om een keer te zien! Gelukkig was er niks aan de hand en voelde ik me langzamerhand steeds beter. Het ziekenhuis waar Mark en Loes werken is vrij groot vond ik zelf, maar zo anders dan in Nederland natuurlijk! Één van de meest opvallende dingen vond ik wel de vrouwen die in de gangpaden van het ziekenhuis de was deden of lagen te koken voor een patiënt in het ziekenhuis. Mensen moeten namelijk zelf iemand meenemen die hen tijdens hun verblijf in het ziekenhuis verzorgt en deze vrouwen slapen ’s nachts gewoon in de gangen van het ziekenhuis! Op dezelfde dag zijn ook we met iemand van het Orphan Care Project mee geweest naar een klein dorpje om daar te sporten met de weeskinderen. Alleen het ontvangst was al zo geweldig, dat mijn dag niet meer stuk kon! We werden ontvangen in een klein schoollokaaltje waar alle kinderen begonnen te zingen en dansen voor ons, daarna zijn we met z’n allen naar het grote sportveld gelopen. Wauw, wat een mooie plek! Midden in de bergen, zoveel kinderen en een geweldig uitzicht. Daar lekker met de kinderen verschillende spelletjes gespeeld en gevoetbald en na ook een mooi afscheid gingen we weer terug naar het guesthouse. ’s Middags nog even over het lokale marktje & vismarktje gelopen en ’s avonds zelfgemaakte pizza gegeten van Mark en Loes! Ja, deze dag zat vol met nieuwe indrukken! En dan waren daar ook nog de kleine kleien huisjes met rieten dak, koeien voor een kar, de loslopende geiten/koeien/kippen en een Malawisch dambord met flessendopjes!

De volgende dag, donderdag inmiddels, zijn we verder gaan reizen naar Cape Maclear, een plaatsje aan Lake Malawi! En gelukkig was daar toen onze Zuid-Afrikaan Piet! Hij werkte ook in Nkhoma en hij ging naar dezelfde logde toe als ons, dus konden we een lift krijgen. Dwars door de bergen, inclusief haarspeldbochten, kwamen we rond de zonsondergang aan in Cape Maclear. Een lodge aan het meer, een eigen kamer voor ons 5-en en met de Melkweg zichtbaar in de lucht kon het relaxen beginnen! Op vrijdag zijn we ’s ochtends door het dorpje gelopen en dan zie je dat hoe luxe de lodge ook was, je nog maar de poort van de lodge uit hoeft te lopen en je gelijk terecht komt in een klein en arm dorpje. Een waterpomp, een jongetje die een fietsband vooruit probeert voor zich uit te rollen, kindjes spelend in het water, uitgeholde boomstammen die als kano’s worden gebruikt en overal liggen visjes te drogen in de zon. Twee totaal verschillende werelden, gescheiden door alleen maar één hek. ’s Middags hebben we zelf kano’s gehuurd (dit waren gelukkig geen uitgeholde boomstammen) en zijn we naar een eilandje toe gevaren die 2 km verderop in het meer lag. Daar aangekomen onze snorkels gepakt en heel veel blauwe/gele/witte/groene/paarse/.. visjes gezien! Op zaterdag zijn we naar Monkey Bay geweest, een plekje dicht in de buurt van Cape Maclear. We mochten de auto lenen van Piet en dus heeft Laura ons op en neer naar Monkey Bay gereden. Hobbel in de weg hier, hobbel in de weg daar, maar het was zeker de moeite waard, want Monkey Bay is echt supermooi! Daar net aangekomen moesten ze ons alleen nog wel even vertellen dat er net die ochtend een mini-krokodilletje gevangen was maar dat zwemmen wel gewoon mogelijk was. Toch eerst maar even genieten van het mooie uitzicht daar voordat we het water in durfden! Ook zijn Mark en Loes deze dag ook naar Cape Maclear gekomen, voor een lekker paasweekendje weg. ’s Avonds daarom samen met hun uit eten geweest bij de Gecko Lounge en heb ik het spelletje Bawo geleerd! Een typisch Afrikaans spelletje die ik jullie ook kan leren als ik weer thuis ben, want ik heb al een kleine versie voor mezelf meegenomen.

Zondag zijn we met Mark/Loes en Piet in een bootje het hele eiland rond geweest. Een aantal keer eruit om visjes te kijken en te genieten van het mooie weer en op de terugweg mochten de Fisheagles (zeearenden) gevoerd door kleine visjes naar ze toe te gooien in het water. ’s Avonds heeft Piet voor ons allemaal heerlijke vis klaargemaakt en hebben we bij zijn tent gezellig met z’n allen gegeten. Maandag en dinsdag stonden vooral in het teken van relaxen! Boekje lezen, zonnebaden, zwemmen, spelletjes spelen, etc. Woensdag was het alweer tijd om richting Lusaka te vertrekken, want we wilden sowieso donderdagavond thuis zijn voor de Koninginnedagviering op de ambassade. Doordat er op het eerste stuk geen busjes reden en Piet maandag al weer was weggegaan, werden we met een truck opgehaald die ons naar de bushalte zou brengen. En hoe kan ik jullie nu een goed beeld geven van deze rit? Ik zou zeggen; denk aan een kleine pick-up truck, waarbij de achterbak is volgeladen met lege kratjes frisdrank/manden met vis/tonnen/backpacks en daar tussen en bovenop nog eens heel veel mensen! Het was dus goed vasthouden wilden we er onderweg niet afvallen en waar het in het begin niet altijd even fijn was, hebben we er uiteindelijk toch nog veel plezier van gehad! Toen overgestapt in de bus naar Lilongwe en verder doorgereisd via de grens naar Chipata. Daar ’s avonds overnacht om de volgende dag om 05.00 uur al richting Lusaka te vertrekken. Ja, deze vakantie zal ik niet snel meer vergeten!

De dag waarop we weer in Lusaka aankwamen was er ’s avonds feest op de Nederlandse Ambassade in verband met Koninginnedag! Ondanks dat we allemaal best moe waren, konden we dit natuurlijk niet overslaan. Waar ik een klein feestje had verwacht, was het echter een hele happening met veel belangrijke mensen uit Zambia en zelfs de Nederlandse minister van Buitenlandse zaken was ook aanwezig. (En daar staan we zelfs nog dansend mee op de foto, haha!) Na een officiële opening konden we genieten van bitterballen, kaas, haring, saucijzenbroodjes, Gelderse rookworst en natuurlijk niet te vergeten de polonaise op de aller-leukste Nederlandse meezingers!

Gisteren samen met Melanie nog een kijkje genomen bij Kabwata Cultural Village. Een klein stukje cultureel Afrika midden in de drukte van de grote stad Lusaka! Kleine huisjes, mannen die bezig zijn met het maken van souvenirs en vrouwen die voor hun huisjes de was aan het doen zijn.
Dit was het weer voor nu! In mijn volgende verhaaltje zal ik jullie weer op de hoogte brengen van mijn stage! Wel is er gisteren begonnen met de aanleg van het volleybalveld, dus hopelijk kan ik jullie hier snel de vooruitgang van laten zien!

Liefss!

• 01 Mei 2011 - 11:26

Heit En Mem:

Spannend weer je verhaal.Dit was een indrukwekkende vakantie,je maakt heel wat mee.
    Nu weer druk met je stage en het volleybalveld.Succes en nog veel plezier want de tijd gaat nu snel.

Liefs Heit en Mem.

• 01 Mei 2011 - 12:43

Marga:

Tjonge cor, wat weer een verhaal. Dat klinkt als een topvakantie, snorkelen, arenden voeren, jeeminee! :) gelukkig hebben we hier in nederland ook een beetje vakantiegevoel, want het is hier ook al een poosje lekker zonnig en warm. Geniet nog een poosje van je tijd daar, en succes met stage! Xx

• 02 Mei 2011 - 08:40

Lilian Nijsten:

Hé Corrie

Wat heb je weer veel gezien en meegemaakt. De foto's zijn ook prachtig. Vooral met al die kinderen waar jullie mee sporten. Lijkt me een hele belevenis.
    Geniet er nog van en succes nog met je stage, groetjes Lilian en familie

• 02 Mei 2011 - 10:49

Rieke:

Dag lieve Corry,
    Wat een geweldige verhalen weer! Bitterballen in Afrika, Nederlandse meezingers, vissen, luxe lodges, wat wil je nog meer?! Je maakt volgensmij een heleboel mee en het klinkt allemaal geweldig, de indrukwekkende delen en ook de delen waarbij je steeds weer terug moet naar 'de echte wereld', daar. Wat een verschillen!
    Ik ben erg nieuwsgierig naar foto's, maar ga bovenal vooral lekker genieten, die diashows komen later wel!
    Heeel veel succes! Liefs, Rieke

• 09 Mei 2011 - 12:28

Jeroen:

Eeey zussieeeeeeee!! Goed om te lezen dat je zo aan het genieten bent van alle kleine en grote wonderlijke dingen! vooral blijven genieten want voor je het weet zit je weer hier! ik ben jaloers op de vis die je daar eeet, heerlijk ! Leuk dat jullie ook koninginnedag hebben gevierd! Succes met stage, snel dat volleybal veldje neerzetten want daar kan je trots op zijn. Genieten en genieten jij want voor je het weet kom ik je ophalen met de cabrio :P
    tot snel
    x

• 09 Mei 2011 - 21:20

Geertje Wijnja:

Corry, het blijft leuk, om je verhalen te lezen, en ik denk dat het voor jou ook een prima manier is, om alles wat je meemaakt, te beschrijven. en een reis naar Malawi is voor veel mensen hier een droom, en jij bent er nu geweest, weer een ervaring rijker.
    hier bij ons in zwolle alles goed. groet, maak er nog 1,5 maand wat van.
    groet, je tante, elze en hessel