Wauw, ik ben hier al weer 3 maanden! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Corry Wijnja - WaarBenJij.nu Wauw, ik ben hier al weer 3 maanden! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Corry Wijnja - WaarBenJij.nu

Wauw, ik ben hier al weer 3 maanden!

Door: corrywijnja

Blijf op de hoogte en volg Corry

17 April 2011 | Zambia, Lusaka

Bedankt weer voor alle berichtjes en reacties! Het doet me elke keer weer goed om ze te lezen!:)

Armoede, iets waar ik hier dagelijks tegenkom. Vooral in het begin van mijn stageperiode hier maakte het veel indruk op mij, maar op een of andere manier begin ik het nu hier soms zelfs als normaal te zien. Normaal is alleen misschien niet het goede woord, maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. Toch had ik laatst wel weer even zo’n momentje, zo’n momentje waarop je beseft hoe verwend wij eigenlijk wel niet zijn met ons leventje in Nederland. Dit momentje vond plaats op de school waar ik les geef in Chiboya. Omdat de meeste kinderen op deze school weeskinderen zijn en daardoor vaak met veel andere familieleden samen in één huis wonen, hebben deze kinderen en families weinig geld te besteden. De school heeft daarom een verband met het World Food Programma die ervoor zorgt dat elk kind elke dag in ieder geval één goede maaltijd krijgt. Tijdens het uitdelen van dit eten staan de kinderen dan ook te dringen in de rij om natuurlijk het liefste als één van de eersten eten te krijgen. Die gezichtjes van die kinderen, wetend dat dit misschien hun enige goede maaltijd van de dag is, raakt je op zo’n moment dan toch wel. En ook als je dan weer thuis komt en voor de TV zit in een mooi huis met genoeg eten en zelfs de mogelijkheid hebt om BVN (Nederlands/Belgische zender!) te kijken doet je beseffen dat de verschillen hier tussen arm en rijk mega groot zijn! Maar gelukkig zijn er organisaties zoals het WFP and SIA om deze kinderen te helpen naar een beter, sportiever en gezonder leven.

De schoolvakantie (4 weken) is inmiddels ook begonnen en dat betekent vanaf nu niet elke maandagochtend en vrijdagochtend meer naar Chibolya voor de gymlessen. Aan de ene kant wel jammer, maar aan de andere kant is het ook wel fijn om wat meer tijd te hebben voor het maken van andere opdrachten en uiteraard tijd voor onze vakantie naar Malawi! Met de volleyballessen probeer ik wel door te gaan, maar doordat het vakantieperiode is zijn er wel minder kinderen dan normaal. Ook ben ik er straks 2 weken zelf niet door onze vakantie, dus heb ik gevraagd aan de toekomstige peer-leaders om de trainingen wel door te zetten, maar het is natuurlijk nog maar afwachten wat er echt van terecht komt… Gelukkig heb ik als ik terugkom nog 5 weken om ze de laatste dingen te leren en de peer-leaders goed op te leiden. Ook kunnen we als we terug komen beginnen met het aanleggen van een volleybalveld op de school in Chibolya! Met de andere opdrachten voor school en Sport in Action gaat het nu ook goed. We zijn begonnen met de voorbereidingen voor de sponsor workshops en ook de handleiding voor nieuwe studenten/vrijwilligers hier begint steeds meer vorm te krijgen.

Ja, het wordt na Malawi al weer tijd om de laatste puntjes op de i te zetten voor onze stage hier. Na Malawi zijn er namelijk nog maar 5 weken stage over voordat we beginnen met onze doorreis naar Johannesburg (Zuid-Afrika). Als ik het soms zo bekijk realiseer ik mij dat de tijd hier inderdaad echt snel kan gaan. Ik ben hier alweer 3 maanden! Afgelopen weken zijn we dan ook bezig geweest met het aanvragen van een nieuw toeristenvisum en na heel wat geregel is het uiteindelijk dan toch gelukt. We moesten kopietjes hebben van ons paspoort, het paspoort van onze gastmoeder, van onze e-tickets, en cheque met geld, een brief van onze gastmoeder en nieuwe pasfoto’s. Tsja, en als je dan denkt dat je uiteindelijk alles voor elkaar hebt en voor de 3de keer bij de immigratie bent, blijkt dat je toch net nog even het adres vergeten bent bovenaan de brief te zetten en word je met een grote glimlach gezegd dat je gezellig nog maar een keer terug mag komen. Maar uiteindelijk is het dan toch gelukt en mogen we hier blijven tot eind juni!

Ook is er de afgelopen tijd weer wat gedoe geweest met betrekking tot het vinden van een nieuw gastgezin, waardoor ik om nog meer gedoe te voorkomen maar heb besloten om te blijven waar ik nu ben tot het einde van mijn stageperiode. Helaas dus geen eigen plekje hier meer, maar doordat de kinderen nu vakantie hebben zijn ze doordeweeks ook wat vaker hier en dat maakt het dan toch wel weer wat gezelliger! Dus ’s middags soms nog even een gezellig spelletje spelen of naar het winkelcentrum voor een ijsje met auntie Corry!;)

Verder vorige week zaterdag geholpen bij de handbal league op OYDC. Omdat het andere handbaltoernooi niet heel goed verlopen was, hebben we opnieuw een poging gedaan om de scholen naar OYDC te krijgen en te laten spelen! Dit keer was het gelukkig wel een succes! ’s Ochtends eerst geholpen met het creëren van een extra veld en de rest van de dag heerlijk genoten van sportende kinderen! Naast de handbal league was er ook een internationale basketbalcompetitie op OYDC voor onder de 16 jaar. Mozambique, Botswana, Zuid-Afrika, Zambia, Angola en nog één ander land deden mee! Dus in de pauzes en op het eind hebben we hier ook nog even van genoten.

Verder afgelopen week op dinsdag nog gezellig een pizza-avond gehad bij Lulu thuis en gisteren lekker gebarbecued bij Ben thuis met nog andere vrijwilligers uit Engeland en een ander meisje uit Amsterdam! De Engelsen zijn 2 weken geleden aangekomen en het meisje uit Nederland afgelopen week. Ook was het het laatste weekend voor Pim (vriendje van Laura) hier, dus zijn we gisteravond op stap geweest in Las Vegas! Supergezellig!

Het verkeer en de kakkerlak! 2 dingen die hier op mij een speciale indruk achter laten! Ze hebben hier namelijk besloten om één belangrijke weg in de stad te reparen of zoiets, maar waar je verwacht dat het misschien een paar dagen, hooguit een week zal duren staat hier aangegeven dat de weg maar liefst 4 maanden afgesloten. Gevolg -> Nog meer verkeerschaos! Waar je eerst alleen ’s ochtends en het eind van de middag rekening moest houden met langere reistijden door de drukte, kun je nu op elk moment van de dag in een file terecht komen. Nog langere reistijden dus!
En dan is daar onze geliefde vriend, meneer de kakkerlak! Waar ze eerst nog heel onschuldig zo nu en dan ergens te vinden waren in het huis, kom ik ze helaas nu steeds vaker tegen. Laatst werd ik zelfs op een ochtend verrast door 2 hele grote kakkerlakken in de WC pot. Zo groot had ik ze nog nooit gezien! En dromen over kakkerlakken die over je heen lopen word je ook niet heel vrolijk van. Nee, kakkerlakken zullen nooit mijn grootste vriend worden. IELHH!

Ook hebben we te horen gekregen dat onze vlucht terug naar Nederland al geannuleerd is en we nu dus een dagje later thuis zullen komen. In plaats van 25 juni zal ik nu op 26 juni op schiphol landen! Dat wordt dus nog een extra dagje genieten van het mooie Afrika!

Liefssss!

PS: Nog een paar antwoorden op de vragen uit jullie reacties:
- Nee, de meeste ijsjes maken ze niet zelf hier. Wat je hier wel veel ziet zijn van die waterijsjes in lange zakjes die je dan moet invriezen. Mensen vriezen deze dan thuis zelf in en verkopen ze dan op straat. Freez’it ijsjes!
- De vlechtjes zijn er inmiddels weer uit! Of ik er jonger uitzag mogen jullie zelf oordelen, zie facebook voor foto’s! En het deed gelukkig niet veel pijn om ze erin te laten zetten!
- Nee, helaas nog niet gedjembee’d. Hier in de grote stad doen ze daar niet zoveel aan!

  • 17 April 2011 - 13:35

    Heit En Mem.:

    Een mooi verhaal weer om te lezen.
    We wensen je een hele leuke vakantie
    toe,geniet van alles wat je tegen komt.

    Heel veel liefs van heit en Mem.

  • 17 April 2011 - 13:42

    Jorien:

    Corry, wat leuk om je verhalen weer te lezen! En tof dat er nog een handbal toernooi kon plaatsvinden. Als je meneer de kakkerlak maar niet mee naar Nederland neemt. :P En Corry, nu moet je het Dijkfeest toch echt missen, haha.
    Ik hoop dat we snel een keer kunnen skypen.
    Geniet maar weer verder, want de tijd vliegt..
    Liefs Jorien

  • 17 April 2011 - 15:22

    Natasja En Karla:

    Hey Corry,

    Na uitgebreide beoordeling van je foto's zijn we tot de volgende conclusie gekomen: je bent mooier zonder vlechtjes. Maar dat is natuurlijk onze mening. Leuke foto's verder...

    Wat betreft de files.. misschien moeten we al die mensen die in Nederland steen en been klagen over files eens richting jou sturen, dan weten ze weer even dat het hier allemaal wel een beetje meevalt!

    En over kakkerlakken.. daar kennen wij nog wel een leuk mopje over:
    "Er komt een man in de dierenwinkel. Hij zegt: 'Mag ik driehonderd kakkerlakken van u?' Zegt de verkoper: 'Waar heeft u nou driehonderd kakkerlakken voor nodig?' Zegt de man: 'Ik ga verhuizen: ik moet mijn huis in de oude staat terugbrengen".

    Als laatste .. we wensen je alvast veel plezier met de voorbereiding en reis naar Malawi.

    Liefs, Natasja en Karla

  • 17 April 2011 - 17:00

    Annemarie Regeling:

    Hey Corrybuuf!

    Fijn dat de tijd zo voorbij vliegt! Gelukkig raak je overal wat meer aan gewend, hoewel sommige dingen (lees: kakkerlakken, ieeehhlll!) natuurlijk vervelend blijven). Leuk dat het 2e handbaltoernooi wél een succes was! Geniet van je 'vakantie' en met de voorbereidingen voor Malawi!
    Liefs!

  • 17 April 2011 - 18:27

    Tiny,Patrick & Milan:

    He Corry

    Vanmiddag hebben we even geskyped, Was erg leuk om weer ff bij te kletsen. Ben wel jaloers als ik je dan zo in bikini zie, maar goed hier komt het mooie weer ons ook tegemoed.
    Heel veel plezier op vakantie, geniet er maar lekker van want daarna weer 5 weken hard aan de slag.

    Ik begin je wel steeds meer te missen hoor, dus jammer van die dag later aankomen!! haha oke die overleven we dan ook nog wel!

    xxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 17 April 2011 - 20:55

    Marrit:

    LEUK!
    En kakkerlakken hebben ze me hier ook al voor gewaarschuwd als het heter wordt, dus ik moet er nu nóg beter op letten om het afval buiten te zetten, want dat is wel echt één van mijn grootste nachtmerries :P
    Ik ben blij dat je het zooo leuk hebt daar! Geniet lekker van je vakantie en alles wat je nog te doen staat.
    xxxx

  • 17 April 2011 - 22:41

    Femke:

    Ah, ik ben blij dat we hier geen kakkerlakken hebben.. Veel plezier in Malawi! Vind het weer superleuk om een verhaaltje van je te lezen!
    Liefs!

  • 18 April 2011 - 07:58

    Marga:

    Hee cor!
    Jaa, jeetje dan ga je wel waarderen wat je hier in nederland hebt.. (en niet hebt, ieeuw kakkerlakken in de wc!!!) Maar heel veel plezier op je vakantie naar malawi! Xx

  • 18 April 2011 - 12:39

    Lotte:

    Corry, leuk verhaal weer!
    Volgens mij maak je nog steeds iedereen jaloers hier! Behalve met je kakkerlakken haha.
    Zijn met de voorbereiding voor Koninginnenacht bezig, wel jammer dat je er niet bij bent:(
    Veel plezier en succes daar nog!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Corry

Actief sinds 05 Nov. 2010
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 18150

Voorgaande reizen:

16 Januari 2011 - 25 Juni 2011

Stage in Zambia!

Landen bezocht: