Keep on smiling, I am in Africa! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Corry Wijnja - WaarBenJij.nu Keep on smiling, I am in Africa! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Corry Wijnja - WaarBenJij.nu

Keep on smiling, I am in Africa!

Door: corrywijnja

Blijf op de hoogte en volg Corry

03 Maart 2011 | Zambia, Lusaka

Waar mijn vorige verhaaltje nog begon met goed nieuws, heb ik dit keer eerst helaas wat minder goed nieuws. Het nieuwe gastgezin waar ik naar toe zou gaan eind februari is helaas niet meer doorgegaan. Op 26 februari kreeg ik een smsje van Mwape van Sport in Action dat er een ander familielid nu in de kamer was gekomen waar ik in zou en het dus niet meer mogelijk was om daar vanaf eind februari naar toe te gaan.. Natuurlijk eerst even flink balen, want ja daar had ik de laatste weken toch eigenlijk echt wel naar uit gekeken! Maar ja, we waren een weekendje weg (daarover later meer) dus op dat moment kon ik er weinig aan doen.. afwachten maar tot maandag!
Toen ik maandag op het kantoor aankwam kwamen we er ook achter dat de problemen die speelden in het gastgezin van Daniëlle en Melanie ineens niet juist bleken te zijn en Melanie waarschijnlijk voor niks naar een nieuw gastgezin is verhuisd. Al met al een heel gedoe eventjes en toen kreeg ik de keuze uit 3 verschillende opties. Of ik kon in de oude kamer van Melanie komen wonen en dus bij Daniëlle in huis, of ik kon bij Melanie in haar nieuwe gastgezin komen wonen of ik kon ervoor kiezen om tijdelijk bij Melanie in te gaan wonen en ze opnieuw te laten zoeken naar een gastgezin. Ik vond het een lastige beslissing, maar heb er uiteindelijk voor gekozen om eerst tijdelijk bij Melanie in te gaan wonen en dan te wachten op een nieuw gastgezin. Ik hoop namelijk nog steeds dat ik hier mijn ‘eigen’ plekje kan vinden in een gastgezin en ben bang dat als ik dag en nacht met iemand in huis woon die ik ook al elke dag op het kantoor zie, het misschien een beetje teveel van het goede wordt.
Hoe lang het gaat duren is natuurlijk de vraag, maar ik probeer maar positief te blijven en te genieten van alle extra momentjes die ik op deze manier meemaak! Afgelopen dinsdag ben ik verhuist!
Ik woon nu bij een gescheiden vrouw in, in de wijk Nyumba Yanga. Het is wel iets verder van het kantoor af en mijn stageschool, maar daar is nu helaas niks aan te doen! De vrouw heeft twee kinderen, maar deze vaak alleen in het weekend bij haar omdat ze daarmee nog in onderhandeling zijn. De vrouw, Harriët, is echt superaardig en ook hier wordt goed voor mij gezorgd. Lekker eten, televisie, warm bad, etc! Ja, in dat geval heb ik het hier wel goed voor elkaar! Harriet heeft een eigen boutique hier in Lusaka, dus verdient daarom wel aardig goed. Wel is ze daarom ook veel aan het werk overdag, maar het scheelt dat Melanie er dan wel is als zij laat thuis komt. Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat er weer een nieuw gastgezin beschikbaar is, maar ik houd jullie op de hoogte!

Zoals ik net al even snel had geschreven zijn we afgelopen weekend weer gezellig een weekendje weg geweest! Samen met Laura, Daniëlle en Melanie was het een gezellig meidenweekendje weg! We zijn opnieuw terug gegaan naar de Victoria Falls om deze keer daar nog meer te kunnen zien & hebben er dan in vergelijking met vorige keer ook nog een extra dagje bij aan geplakt. Het weer was helaas iets minder dan de vorige keer, veel regen, maar ondanks dat hebben we het super naar onze zin gehad! We zijn naar het boiling pot van de Falls gelopen, daar waar het water van de watervallen heengaat. Het was een lang tochtje lopen naar beneden over de gladde stenen van het trappetje, maar zeker de moeite waard. Omhoog lopen was helaas iets zwaarder, maar met het nodige zweet hebben we het toch gehaald. Ook hebben we een safari gedaan in het Mosio-Tunya National Park! Supergaaf! We hebben giraffen, zebra’s, impala’s, buffels, apen, een fisheagle, zwijnen, een krokodil en zelfs olifanten op afstand gezien. WAUW! Even voelde het alsof ik droomde en naar Animal Planet keek, maar toen ik besefte dat ik dit gewoon echt zelf meemaakt kon ik alleen nog maar genieten!
Dit keer hadden we gelukkig ook gekozen voor een betere busmaatschappij heen & weer, waardoor we overal redelijk op tijd aankwamen!

Soms is het eten hier elke keer weer een verassing! Laatst zag ik wat op mijn bord liggen en vroeg me echt af wat het was.. bleek het koeienmaag te zijn! Oké, toch maar even proberen en uiteindelijk bleek het zelfs best lekker te zijn. Ook lever, hert, pompoenbladeren en verschillende soorten kleine visjes zijn mijn mond al gepasseerd. Allemaal niet even lekker, maar ja zo eet je nog eens wat;)!
De Nshima is ondertussen wel gewend en raakt mijn maag steeds meer gewend aan het eten hier. Wat ik qua eten het meeste mis uit Nederland is bruin brood, toetjes en lekkere kaas!;)

Afgelopen week ook mijn eerste post uit Nederland ontvangen! Er lag een kaartje voor mij op het kantoor van mijn ouders & een briefje met dat er een pakketje voor mij klaar lag op het postkantoor. Staffy, van Sport in Action, gaf aan dat het een klein stukje lopen was, maar toch duurde het 25 minuten voordat ik het postkantoor dan echt had gevonden. Benieuwd als ik was heb ik het pakketje daar natuurlijk gelijk open gemaakt en met een glimlach liep ik met een glimlach op mijn gezicht weer terug naar het kantoor, het was een pakketje van mijn familie uit Nederland! Eindelijk mijn NL-EN woordenboek die ik uit Nederland was vergeten mee te nemen en o.a. lekkere snoepjes, een Nederlands tijdschrift en hartje! Superleuk, dankjewel!

Helaas deze week niet helemaal fit, waardoor ik wat minder voor stage heb kunnen doen. Ben een paar daagjes thuis gebleven, maar hoop morgen en anders in ieder geval volgende week weer aan de slag op stage te gaan! Soms zitten we al teveel in de relaxte Afrika stand, totdat we ons laatst beseften dat we hier eigenlijk nog maar 3 maanden te gaan hebben! Begin juni gaan we namelijk al richting Livingstone om daar nog even lekker bij te komen en ons voor te bereiden op onze doorreis naar Zuid-Afrika!

De P.E. lessen van de babyclass en grade 2 vond ik soms toch wel echt lastig in verband met de taal, dus heb ik ervoor gekozen om dit te laten veranderen. Vanaf nu geef ik grade 6a en grade 6b één keer in de week les, deze kinderen kunnen namelijk beter Engels verstaan! Afgelopen maandag was mijn eerste les, het duurde even voordat alle 60 kinderen ook daadwerkelijk aan het bewegen waren, maar ze vonden het wel superleuk! We hebben verschillende soorten estafette gedaan en zelfs de leraar lag helemaal dubbel van het lachen. Hij bedankte mij dan ook voor een superles! Gelukkig zijn het nu ook twee keer dezelfde leeftijd kinderen, waardoor ik per week maar één les hoef voor te bereiden. Als sportmanager toch ook wel zo fijn! En als je nagaat dat deze kinderen de maand april vrij zijn (vakantie), blijven er eigenlijk nog maar 8/9 sportlessen per klas over.

De volleyballessen gaan ook nog steeds goed, afgelopen week 2 teamcaptains gekozen! Ik ben nu in overleg met Sport in Action om binnenkort ook een volleybal league te gaan opzetten voor de verschillende volleybalteams die zijn aangesloten bij Sport in Action. Momenteel spelen ze namelijk allemaal nog erg weinig wedstrijden en dat is natuurlijk wel het leukste wat er is. Sport in Action was erg positief, dus hopelijk gaat het me lukken en wordt er voor dat ik wegga al de eerste wedstrijd gespeeld!

Voor meer informatie over onze projecten kun je ook de nieuwsbrief bekijken op www.isop.nl!

In Nederland iedereen succes en ik zal proberen wat warmte voor jullie die kant op te sturen!
Alhoewel het vanochtend hier helaas de hele tijd regende..

Liefs vanuit Lusaka!
X

  • 03 Maart 2011 - 09:02

    Melanie Oldenburger:

    COrry:) JIj bent officieel mijn Afrika toppertje;)

  • 03 Maart 2011 - 09:11

    Charlotte:

    Hee Corry!
    Mooi dat je het naar je zin hebt daar!
    Leuke reisverslagen schrijf je :).
    Veel plezier nog en succes!
    x Charlotte

  • 03 Maart 2011 - 09:16

    Rieke:

    Lieve Corry,

    Het klinkt alsof je bergen (of bergjes) aan het verzetten bent. Het klinkt alsof je je draai daar goed gevonden heb. Ik geniet van je verhalen!

    Liefs, Rieke

  • 03 Maart 2011 - 10:35

    Milan:

    Lieve tante Corry, ik zie jou foto en ga helemaal uit mijn bol, ik herken je dus gelukkig nog!!
    Nu mag ik ook ff typen van mijn mama.
    sdlfjsghdsgdfnvdggiojjlfsdklfsdlkfshfsdklhsdfnfsdklfsdnklfsdkjfsdfsd

    Vertaling: dikke kus en knuffel van Milan

  • 03 Maart 2011 - 11:31

    Misha:

    Hee corry,

    Leuk om te lezen! Hoop dat je snel een eigen plekje vind! Lekker zon meidenweekendje weg! Heeel veel plezier nog! Liefs

  • 03 Maart 2011 - 11:56

    Mem:

    hallo Corry goed van jou dat je blijft lachen,ondanks alles.We hopen dat je snel weer beter bent.en weer volop kan genieten van het vreemde wereldtje daar.
    Heel veel liefs van Heit en Mem.

  • 03 Maart 2011 - 16:22

    Karla:

    Waar blijft die warmte? Snel opsturen!
    Het is hier nog zzzzzo koud.
    Je zit voorlopig dus even goed daar bij Melanie. Maar wat een toestanden dan weer . Daar kom je niet voor. Je moet blijven genieten en dan natuurlijk niet ziek worden! Het eten daar zou niets voor mij zijn. Niet echt vegetarisch zo te lezen. BRRRR.
    Dus post komt wel over en dat is leuk!
    Je zult het tijdschrift nu wel van a tot z lezen.
    Kijk al weer uit nar je volgende verslag. Succes en veel plezier.

    liefs,
    Karla

  • 03 Maart 2011 - 18:39

    Femke:

    Corry!
    Wat weer een leuke foto's! Is echt net Animal Planet, maar zal in het echt wel veel toffer zijn! Nieuwe huisje ziet er luxe uit! Snel weer beter worden & verder genieten!
    Knuffel vanuit het koude Lemmer :)

  • 05 Maart 2011 - 12:34

    Hendrik En Mayke:

    ...wat eet je daar allemaal??? Dus wij kunnen straks van alles voor je koken? Of verlang je alweer naar de "gewone" maaltijd (aardappels, vlees, groente);)!
    Meissie wat doet je het goed!!! Toy toy!

    Dikke knuffel van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Corry

Actief sinds 05 Nov. 2010
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 18153

Voorgaande reizen:

16 Januari 2011 - 25 Juni 2011

Stage in Zambia!

Landen bezocht: