Relax, take it easy! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Corry Wijnja - WaarBenJij.nu Relax, take it easy! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Corry Wijnja - WaarBenJij.nu

Relax, take it easy!

Door: corrywijnja

Blijf op de hoogte en volg Corry

30 Januari 2011 | Zambia, Lusaka

Allereerst bedankt voor alle lieve berichtjes en mailtjes, doet me erg goed!:)
Foto’s uploaden via waarbenjij.nu duurt helaas erg lang, dus deze kunnen jullie vinden op mijn Facebook!

Zaterdag 22/1 een kijkje genomen in het uitgaansleven van Zambia! Na een bezoekje aan de bioscoop, film Burlesque, gingen met een groepje naar ‘Las Vegas’ in de wijk Chilenje. Het was echt supergrappig om een keer mee te maken! Dansende Zambianen die tegen elkaar gingen battelen, waarbij één Zambiaanse man zelfs zomaar een split maakte op de dansvloer! Verder veel heupbewegingen en schuddende kontjes. We hebben ons best gedaan om het ook te leren, maar dat valt niet mee;)!

Ook stond er mij weer een nieuwe uitdaging te wachten, mijn kleren wassen. Vorige week had de schoonmaakster al wat voor mij gedaan, maar ik dacht laat ik het nu zelf maar eens proberen. Emmer met koud water, beetje waspoeder en wassen maar! Gelukkig heb ik alles weer schoon gekregen en daarna laten drogen aan de waslijn in de tuin. Helaas begon het een uurtje later weer te regenen, dus moest ik alles snel naar binnen halen. Lang leve het regenseizoen, met als resultaat dat mijn kamer vol lag met kleren!

Bij mijn gastmoeder gaat alles goed, alleen is ze helaas niet zoveel thuis en houdt ze verder graag van alleen zijn, ze heeft weinig vrienden en familie in de stad. Ik maak dus niet zoveel kennis met andere mensen en zit per dag vaak wel een aantal uur alleen om op haar te wachten voor het avondeten. Ik verveel me dan soms best wel en het voelt soms best eenzaam. Ook vind ik het jammer dat ik op deze manier minder in aanraking kom met andere mensen en zo ook minder met de Zambiaanse cultuur. Dit heb ik aangegeven bij Mwape van Sport in Action en hij gaat nu voor mij op zoek naar een nieuw gastgezin. Het was wel een moeilijke beslissing, omdat mijn moeder verder wel super goed voor mij zorgt, maar ik denk dat het voor mijzelf beter en leuker is! Nu afwachten dus of er een ander gezin voor mij beschikbaar is …

In het begin van afgelopen week langs mijn school geweest om afspraken te maken over mijn werkzaamheden. Ik zal vanaf nu elke maandag en dinsdag naar de school in Chibolya gaan om daar te helpen bij de gymlessen, om workshops te geven over Sportmanagement en om een volleybalteam op te zetten met alle dingen die daarbij komen kijken! Ik heb er erg zin in en hoop dat ondanks het regenseizoen de meeste lessen toch gewoon door zullen gaan, maar ik ben benieuwd.. Want gymen/trainen in de regen is voor de meeste Zambianen, not done!
Op woensdag, donderdag en vrijdag zal ik voor Sport in Action werkzaam zijn op het kantoor. We gaan zoals het nu staat bezig met het schrijven van een handleiding met daarin informatie over Sport in Action, de organisatie, projecten, etc.. en alle informatie die belangrijk is voor nieuwe vrijwilligers om een goede start te kunnen maken in Zambia. Verder wil SIA graag dat wij ook nog gaan kijken naar het monitoren en evaluaren van alle projecten en ze helpen bij het zoeken naar nieuwe sponsors! Vrijdag ook nog een gesprek gehad bij OYDC (Olympic Youth Development Centre), voor hen gaan wij in maart een handballtournament organiseren! Veel nieuwe uitdagingen en ik hoop dat het ons lukt om het allemaal te realiseren! We gaan ons best doen!

Ook stond er afgelopen week ineens zomaar een filmploeg bij Sport in Action, ze wilden weten wat wij hier precies kwamen doen en hoe lang we zouden blijven. Pff, daar stonden we dan op de vroege ochtend ineens met ons hoofd voor de camera, gelukkig duurde het niet zo lang! We zijn ook al op tv geweest, maar ik denk dat het maar goed is dat ik dat zelf niet heb gezien!:)
Ook kwamen er nog kinderen langs die naar de Special Olympics gaan in Griekenland, met hen hebben we even een potje voetbal gespeeld, echt supermooi al die blije gezichtjes!

Het internet is hier nog wel echt een gedoe! Ze hebben ons beloofd dat we binnenkort ook op het kantoor internet krijgen, maar we wachten af. Anders zullen we zo nu en dan maar een middagje internetcafé moeten doen om de nodige informatie op te zoeken.

Het leven gaat hier verder vooral echt rustig aan! Relax, take it easy! Het begint steeds meer te wennen, maar het is wel echt een groot verschil met mijn leventje in Groningen. Alle nieuwe indrukken, de soms drukkende warmte en het vele heen en weer reizen zorgen ervoor dat ik bijna elke avond al om half 10 in mijn bedje lig! ’s Ochtends ben ik dan helaas wel al vaak rond 6/7 uur wakker van het licht dat in mijn kamertje schijnt en mijn gastmoeder Rita die vertrekt richting haar werk.

Popcorn is hier in Lusaka erg populair! Op bijna elke hoek van de straat kun je een zakje popcorn kopen voor maar liefst 500 kwacha! (± 0,09 euro) Héérlijk even smullen en je zoutgehalte weer aanvullen! Daarnaast afgelopen week ook kennis gemaakt met een andere Zambiaans gerecht, carpenta ofzoiets..Kleine riviervisjes die ze opeten met hoofd en al! Na ééntje geproefd te hebben vond ik het wel weer mooi geweest, het is totaal niet mijn smaak! Wie weet dat het ooit nog went, maar ik ben bang van niet!

Gisteravond hadden we een Welcome & Send-off party op het kantoor van Sport in Action. Welcome voor ons, nieuwe Nederlanders, en Send-off voor Jet, die woensdag weer naar Nederland vertrekt. We zijn de hele middag bezig geweest om hutspot voor ze te maken en na een gezellige avond zijn we daarna weer met de taxi naar huis gegaan!

Volgende weekend staat ons eerste uitje gepland! We gaan een weekendje naar de Victoria Falls in Livingstone! Ik heb er echt heel veel zin in en laat jullie de volgende keer weten hoe het was!

Liefs vanuit Zambia!
X

  • 30 Januari 2011 - 12:07

    Chrissie:

    En weer een verslag! Leuk om te lezen zeg!
    Jammer dat je naar een ander gastgezin gaat, maar zoals ik het lees is het wel beter voor je!
    Liefs!xx

  • 30 Januari 2011 - 13:17

    Lisanne:

    Heey Corry,

    Supergoed dat je gelijk hebt aangegeven niet helemaal op je gemak te zijn in je gastgezin. Je hoort soms mensen die het maar proberen vol te blijven houden en daar echt niet gelukkiger van worden. Goed gedaan!
    Vind het erg leuk om je verhalen te lezen, toch weer hele andere indrukken dan mijn zusje in Kaapstad heeft.

    Toitoitoi

    x lisanne

  • 30 Januari 2011 - 14:55

    Heit En Mem:

    Wat weer een geweldig verhaal om te lezen.We vonden het ook fijn om je weer even te zien via skypen.Veel plezier op je school komende week.
    Groetjes en veel liefs Heit en Mem.

  • 30 Januari 2011 - 18:22

    Patrick,Tiny & Milan:

    Weer een mooi verslag meid! We hadden ook al even bijgeklets via de telefoon!!
    We denken vaak aan je,hopen dat je snel een ander gastgezin krijgt. Maar eerst genieten van je eerste "echte" werkweek in Zambia.

    xxx

  • 30 Januari 2011 - 18:32

    Natasja En Karla:

    Jeetje Corry: Burlesque in Zambia terwijl wij in Sneek de film wilden gaan zien en die in een week alweer eruit was. Je kan dus nog beter in Zambia zitten.
    Vervelend voor je dat het gastgezin saai is , want dat is het echt wel als je vaak alleen zit en moet wachten. Hopen op een ander leuk adres / gezin.
    Het eten daar is dus ook niet ons ding als we dat zo lezen. Net een pannenkoek gegeten in Rijs en die was lekker! Is er sowieso wel iets voor mensen die vegetarisch eten? of eet je dan elke dag hetzelfde?
    Nou, succes maar weer met je werkzaamheden daar en geniet van je uitjes.

    Liefs,
    Natasja en Karla
    en de groeten van Bennie, Jordy en Jenny

  • 31 Januari 2011 - 19:15

    Liset En Marga:

    Hee cor!
    We hebben net even de foto's bekeken, leukleuk! Ik (marga) heb speciaal voor jou maar even een facebookaccount aangemaakt :p. En liset gaat het ook maar even doen deze week. Want we konden wel zien dat we je wel even goed in de gaten moeten houden.. ;) Maar het ziet er allemaal nog best mooi uit, die sportfaciliteiten enzo. Veel plezier nog! En als je een nieuw adres hebt, laat je het dan even weten, want anders komt de post sowiesooo niet aan natuurlijk.
    Xx, knuffels en liefs uit het altijd mooie nijmegen!
    Liset en Margaaaaa

  • 03 Februari 2011 - 09:39

    Marga Wijnja:

    Heey Corry,
    leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! echt een hele andere wereld. succes met al je projecten!
    en veel plezier bij de Victoria Falls, deze schijnen erg mooi te zijn, maar ook eng! dus be care!:)
    Nou, een hele fijne tijd nog gewenst!!
    XXXX


  • 03 Februari 2011 - 13:49

    Nynke:

    He schatje patatje,

    Mooi dat stage leuk is!! En ook al zambiaans gedanst toemaar was ook wel wat voor mij geweest een split maken op de dansvloer :P haha maar lekker blijven genieten daarzo en hoop dat je een leuk gastgezin krijgt! Ik zal je binnenkort even foto's van de boot mailen ;)

    xxx

  • 03 Februari 2011 - 18:18

    Dennis:

    Hee corry!
    Gelukkig bevalt het je daar goed!
    Veel plezier daar nog!

    Groetjes uit de soos!

  • 06 Februari 2011 - 11:52

    Geertje, Zwolle:

    Corry,een groet uit een land, waar de wind erg hard waait, gisteren vooral kostte het mij soms moeite, om op de fiets te blijven zitten!
    maar jij zit in een hele andere wereld,dit weekend, naar de Victoria Falls, dat lijkt me heel indrukwekkend!geniet van alles wat je mee maakt, meestal leuk, en nieuw, maar soms erg wennen, denk ik.
    hier alles goed, een hartelijke groet van ons, elze, hessel en je tante.

  • 06 Februari 2011 - 12:03

    Jose:

    Lieve Corry!!

    Leuk om te lezen zeg, je verslagen!! Ik zal ook ff een facebook account aan maken, want die fotows wil ik natuurlijk zien:P Heel veel plezier en succes met je projecten daar!

    Liefs José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Corry

Actief sinds 05 Nov. 2010
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 18153

Voorgaande reizen:

16 Januari 2011 - 25 Juni 2011

Stage in Zambia!

Landen bezocht: