De regenboog & Chibolya! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Corry Wijnja - WaarBenJij.nu De regenboog & Chibolya! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Corry Wijnja - WaarBenJij.nu

De regenboog & Chibolya!

Door: corrywijnja

Blijf op de hoogte en volg Corry

22 Januari 2011 | Zambia, Lusaka

Het weer is hier erg wisselend, dan schijnt de zon weer en dan komt de regen met bakken uit de lucht vallen. Een regenboog kom je hier dan ook dagelijks tegen. Het is regenseizoen tot en met maart/april, dus dit zal nog wel even doorgaan! Februari moet de ergste maand zijn als ik mijn gastmamma moet geloven, dus ik ben benieuwd. Gelukkig is de temperatuur hier wel echt heerlijk, ongeveer rond de 20/25 graden denk ik. ’s Avonds koelt het wel af, maar koud is het zeker niet. Ook een rood verbrandde neus en nek horen er helaas bij, vanaf nu misschien toch maar iets beter me best doen om me in te smeren!

Afgelopen week samen met Jet en andere medewerkers van Sport in Action de verschillende scholen bezocht waar Sport in Action werkzaam is en waar wij als projectgroep ook aan de slag zullen gaan. Daarnaast zijn we vrijdagochtend naar het de OYDC geweest, het Olympic Youth Development Centre. Een supermooi, nieuw en groot sportcomplex met basketbalvelden, een hockeyveld, tennisvelden, handbalvelden, netballvelden, een atletiekbaan en ze zijn nog bezig met het aanleggen van een zwembad! Toen ik hier liep had ik echt niet het gevoel dat ik in Afrika was, maar wel echt gaaf om te zien. Melanie en Laura zullen hier les gaan geven en helpen bij het trainen van verschillende talenten.

Vrijdagmiddag ben ik bij de school geweest waar ik onder andere stage zal gaan lopen vanuit Sport in Action. De school Chibolya (volgens mij schrijf je het zo..) ligt in één van de buitenwijken van Lusaka. Jet heeft het afgelopen jaar op deze school al stage gelopen en ik had dan ook al het een en ander van haar gehoord, maar nu ik er zelf ben geweest heb ik nu al zin om er aan de slag te gaan! Op weg naar de school kwamen er al allemaal kinderen op ons afgerend die een handje wilden, een boks en liepen ons daarna achterna richting de school. Op de school aangekomen kwamen alle kinderen op ons afgerend! Wauw, wat doet je dat goed als je al die glimlachen van die kinderen ziet, superlief! Toen kennisgemaakt met het hoofd van de school en één van de leraren, niet iedereen was aanwezig dus de anderen zal ik volgende week ontmoeten. Op deze school is erg weinig les in lichamelijke opvoeding, maar wel hebben ze o.a. verschillende voetbalteams die na school trainen onder leiding. Zoals het nu staat zal ik me o.a. bezig gaan houden met kijken of het mogelijk is om op deze school meer lessen lichamelijke opvoeding in te voeren e het aanleggen van een volleybalveld en het opstarten van volleybalteam en het helpen met zoeken naar sponsors voor de school. Ik zal op deze school ongeveer 2,5 dag tot 3 dagen werkzaam zijn. Daarnaast hebben we het er met onze projectgroep over gehad dat we graag een evenement willen organiseren, een toernooi, met klassen van alle verschillende scholen waar wij lesgeven. Volgende week hopen we een vergadering te kunnen plannen met onze begeleiders vanuit Sport in Action, om te kijken wat wij voor hen nog kunnen doen op het gebied van management/structuur. Het zijn allemaal nog ideeën die deze week zijn ontstaan en we hopen dat we ze ook daadwerkelijk vorm kunnen geven en kunnen uitvoeren! Aankomende maandag zal ik samen met Jet naar Chibolya gaan om daar het één en ander door te spreken, ik ben benieuwd en houd jullie op de hoogte!

Nu lekker weekend! We zitten nu met z’n allen even gezellig in één van de winkelcentra hier, Arcades, in een internetcafé. In dit winkelcentrum voel je je weer even helemaal Westers, er is een Spar en zelfs een bioscoop! Vanavond gaan we gezellig met z’n allen uit eten en dan zullen we samen met de mensen van Sport in Action een kijkje nemen in het uitgaansleven van Zambia!.. Ze hebben ons al veel swingende moves beloofd;)!

Ik zal zo proberen om wat foto’s op deze site te zetten, maar lukt het niet dan ga ik het proberen om ze op mijn facebook te zetten! http://www.facebook.com/corrywijnja#!/

  • 22 Januari 2011 - 13:32

    Rieke:

    Hé Reizigster!
    Klinkt hartstikke ambitieus allemaal en fijn dat het tot nu toe allemaal zo naar wens verloopt! Ik ben benieuwd naar je foto's, die zal ik binnenkort gaan zien! Lief, zo met die kinderen en leuk dat je vanavond 't aldaar gaat ontdekken! Veel plezier!
    Liefs, Rieke

  • 22 Januari 2011 - 13:46

    Mem En Tiny:

    Leuk dat we net even met je gesproken hebben via msn. We zijn weer op de hoogte en helemaal nu met dit nieuwe verhaal. Fijn dat de stage zo leuk lijkt, ga ervoor!
    Heel veel plezier volgende week op je stageschool.

    xxxx

  • 22 Januari 2011 - 14:27

    Corry Wijnja:

    Foto's uploaden op waarbenjij.nu duurt heel lang, dus jullie kunnen ze straks bewonderen op mijn Facebook!

  • 22 Januari 2011 - 15:09

    Lisanne:

    Heey Corry,

    Klinkt allemaal erg goed daar. Veel plezier en pas goed op jezelf!

    x

  • 22 Januari 2011 - 15:56

    Marrit:

    Leuk om je blog te lezen!
    Hoorde van mijn moeder (die het weer van jouw moeder had :P) dat je een beetje slechte start had.. Vanaf nu wordt het alleen maar beter joh! Heel veel plezier en succes en lekker genieten daar.

    Veel liefs!
    Ps ben jaloers op de temperatuur daar ;)

  • 22 Januari 2011 - 18:27

    Natasja En Karla:

    Met die temperatuur is sporten nog wel te doen en natuurlijk heel leuk. Het lijkt ons super om iets voor / met die kinderen te doen. Ze zijn vast eerder tevreden dan de kids hier.
    Een uitdaging is het organiseren van een evenement zeker, vooral in landen als Zambia. Maar tja...daar leer je wel van!
    Veel succes Corry en flink smeren!
    Naar het uitgaansleven zijn we erg benieuwd, kunnen ons er nog geen voorstelling van maken.We lezen het wel.

    liefs,
    Natasja en Karla

  • 22 Januari 2011 - 20:11

    Lotte:

    Hee Corry!

    Word nu al jaloers van je verhalen!
    Hoop dat je een mooie tijd tegemoet gaat:)

    Liefs

  • 22 Januari 2011 - 22:00

    Liset:

    Eey CorrY!
    Je verhalen zijn super, echt leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt! Gelukkig dat het eten te doen is en dat ze allemaal zo lief zijn! Hier is het dan maar saai en weer erg koud ;) Heel erg veel plezier en geniet ervan!
    Liefs

  • 23 Januari 2011 - 09:05

    Hendrik En Mayke:

    Hee lief zusje,
    Het klinkt allemaal weer goed en zo te horen staat je een druk half jaar te wachten:) Zet hem op daar en geniet ervan!
    Leuke foto's trouwens! Geniet maar van die WC... Die zijn schaars in Afrika:)
    Liefs Hendrik en Mayke

  • 24 Januari 2011 - 16:29

    Janine:

    Corry!
    Wat leuk dat je een waarben jij bij houdt! 20/25graden, JALOERS! haha. Heel veel plezier nog!
    Liefs xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Corry

Actief sinds 05 Nov. 2010
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 18152

Voorgaande reizen:

16 Januari 2011 - 25 Juni 2011

Stage in Zambia!

Landen bezocht: