My first days in Zambia!! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Corry Wijnja - WaarBenJij.nu My first days in Zambia!! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Corry Wijnja - WaarBenJij.nu

My first days in Zambia!!

Door: corrywijnja

Blijf op de hoogte en volg Corry

19 Januari 2011 | Zambia, Lusaka

Op zondag 16 januari was het dan zover, na een redelijk goed nachtje slapen vertrok ik vol spanning met mijn backpack richting Schiphol. Op Schiphol was ik al een aantal keer geweest, maar nu voor de eerste keer zelf vliegen was toch wel even extra spannend! Het afscheid op Schiphol was moeilijk, maar gelukkig vloog ik samen met Melanie en Floris, dus bleef ik niet helemaal alleen achter. Met de tranen nog in mijn ogen liep ik door de douane heen, op weg naar het vliegtuig, op weg naar Zambia!

Daar zat ik dan in het vliegtuig, klaar om op te stijgen. Nog even wat extra gas en daar gingen we dan, omhoog de lucht in! Een bijzondere ervaring, maar eenmaal in de lucht had ik eigenlijk helemaal niet meer het gevoel dat ik in een vliegtuig zat. Na 5uur werd de daling ingezet, gelukkig ging ook dit goed en landde we om 20.30 (lokale tijd) in Cairo. Na een aantal uur wachten opnieuw het vliegtuig in, nu richting Johannesburg. Deze vlucht ging ook goed, alleen wel even last gehad van turbulentie. Gelukkig duurde dit niet heel lang, waardoor mijn misselijkheid ook snel weer wegtrok. Ondanks een hard snurkende Chinees voor mij en een huilende baby was het erg gezellig en heb ik ook nog wel een aantal uurtjes kunnen slapen. Aangekomen in Johannesburg moesten onze tassen worden opgehaald en weer opnieuw worden ingecheckt. Gelukkig waren er twee mannen die ons de weg wezen, maar waar we al bang voor waren gebeurde, ze vroegen natuurlijk om een extra fooi! Helaas hadden we allemaal alleen nog euro’s op zak, dus dit kon helaas voor hun niet door gaan. Opnieuw ingecheckt was het wachten op Danielle en Laura, zij vlogen via Londen, maar het laatste stuk zouden we samen vliegen. Helaas kregen we bericht dat kun vlucht drie uur vertraging had en dat ze het vliegtuig niet meer zouden halen, toen dus maar met z’n 3-en richting Zambia en hopen dat de anderen snel een andere vlucht zouden vinden.

En daar sta je dan ineens, aan de andere kant van de wereld, op het vliegveld in Lusaka! Wauw! We liepen het vliegtuig uit en de warmte kwam ons al tegemoet, heerlijk maar ook wel een beetje benauwd. George (van Sport in Action) en Jet (zij zit nu nog in Zambia vanuit Nederland) zouden ons ophalen van het vliegveld, maar waren nog nergens te bekennen. Zo maakten we direct kennis met de Zambiaanse cultuur! Gelukkig waren ze na een half uurtje gearriveerd en werden onze spullen ingeladen in de auto en gingen we eerst op weg naar de bank om geld te halen. Mijn eerste autorit in Afrika en meteen allemaal nieuwe indrukken! Hier en daar een fiets volgeladen met spullen, mooie auto’s, oude auto’s, veel lopende mensen op de weg, heel veel groen, overal kleine kraampjes langs de weg en volgepropte blauwe busjes. Echt bizar! Bij de bank aangekomen werd ik helemaal blij, ik bleek ineens miljonair te zijn, haha!;) 1 Euro is hier namelijk ongeveer 6.000 Kwacha waard! Toen een Zambiaanse simkaart gekocht en weer de auto in richting mijn gastgezin. Toen ik aankwam was alleen het nichtje van de vrouw waar ik verblijf thuis, zij werkt bij mijn gastmoeder Rita al schoonmaakster. Na 2 uurtjes wachten kwam ze thuis en werd ik welkom geheten met een dikke knuffel! Rita woont alleen in het huis, ze heeft wel kinderen maar deze wonen allemaal al op henzelf. Wel is er nog een heel lief hondje die heel erg houdt van spelen! Gelijk die avond stond er Nishima op het menu, een traditionele Zambiaanse maaltijd. Nishima is een soort maïspap, maar zonder echte smaak. Daarnaast hadden we een saus met champignons en stukjes vlees. Met je rechterhand draai je van de Nishima een bolletje en samen met de saus of stukje vlees eet je het dan op! Het is goed te doen, maar het is wel even wennen. Toen ’s avonds vol indrukken lekker slapen in mijn bedje.

Het huis waar ik woon heeft een keukentje, een woonkamer, een wc, een douche (waarvan de douchekop het alleen niet doet), een slaapkamer van Rita, een extra slaapkamer, een eigen slaapkamer voor mij en een tuintje buiten. Het is allemaal niet heel groot, maar wel erg knus!
Als ik wil douchen maakt mijn mamma een bak met warm water voor mij en kan ik me daarmee lekker wassen, het is even wennen maar goed te doen. In de woonkamer en zelfs op mijn eigen kamer staat ook een TV. In de woonkamer zelfs een met best veel zenders erop, zodat ik me niet hoef te vervelen. Will en Grace kijken tijdens het ontbijt vind ik dan ook helemaal niet erg;)!
De tweede dag begon bij Sport in Action. Gelukkig kwam Jet mij thuis ophalen en gingen we samen met een busje naar het kantoor. Het is vanaf mijn huis misschien 20 minuten voordat ik het op het kantoor ben, dus dat is prima te doen. In het busje moesten we gelijk natuurlijk al teveel geld betalen, maar gelukkig wist Jet het bedrag dus is het ze niet gelukt ons in de maling te nemen.
Na kennis te hebben gemaakt met alle medewerkers van Sport in Action en meer informatie te hebben gekregen over de organisatie vertrokken we richting de stad. En CHAOS is dan denk ik wel het juiste woord om alles te beschrijven! Overal mensen, allemaal marktkraampjes, zelfs op het treinspoor, veel afval op straat, overal verkeer, echt één grote chaos! Daar liepen we dan als Nederlands tussen al die Zambianen, ik denk dat ik nog nooit zoveel aandacht in één keer heb gekregen;)! Mensen die je willen aanraken, die je vriend willen zijn, die met je willen trouwen, die geld aan je vragen, ga zo maar door.. Gelukkig hadden we Jet bij ons om advies te geven om met de mensen om te gaan, gewoon aardig blijven, dan zullen zij dat ook doen!
Na een bezoekje aan de stad was het weer tijd om naar huis te gaan. Na de buurt te hebben verkent met mijn mamma kon ik daarna genieten van een héérlijke maaltijd! Rijst met groenten, kip, salade en mango als toetje. Gelukkig houdt mijn mamma erg van koken, dus hoef ik niet elke dag Nishima te eten!

Vanochtend langs de Nederlandse ambassade geweest om te laten weten dat we er zijn! Adres doorgeven, telefoonnummers, etc. Daarna richting Aisha School, één van de scholen waar Sport in Action werkzaam is. De Aisha school ligt in één van de buitenwijken van Lusaka. Kleine huisjes, overal kinderen, overal vuilnis en her en der een waterpomp. Hier had ik echt het gevoel dat ik in Afrika was, echt super indrukwekkend! Iedereen roept ‘Mzungu’ naar je, blanke! Nu zit ik in één van de winkelcentrums van Lusaka, maar heb helaas niet heel veel tijd meer dus de volgende keer meer!

We hebben deze week nog een introductieweek en zullen volgende week echt gaan beginnen! Ik heb er echt heel veel zin in en zal jullie op de hoogte houden! Internet op het kantoor doet het helaas niet altijd, maar gelukkig zijn er internetcafés in de buurt. Foto’s zullen ook snel volgen!

Mijn Zambiaanse nummer: +260964085304
Mijn adres: (waarschijnlijk zal post niet aankomen, maar proberen kan altijd;))
Libala Stage 3
47 Kaaze street
Libala, Lusaka
Zambia

Heeeeeel veel liefs,
Corry

  • 19 Januari 2011 - 12:25

    Arlet:

    Heyyy corry,
    Wat fijn dat de reis zo goed verlopen is en al die mooie en aparte indrukken echt super gaaf!! Maar goed dat je moeder daar van koken houd ;).
    xx

  • 19 Januari 2011 - 12:31

    Rieke:

    Lieve Corry,
    Wat fijn om te horen dat het allemaal goed is gegaan en dat je lekker op je plekje zit nu. Wel een beetje onwerkelijk hoor, een paar dagen geleden stonden we nog samen in Lemmer... Is toch anders als je iemand goed kent ; ) Het klinkt in ieder geval alsof je goed terecht bent gekomen en dat is ook heel belangrijk! Lieverd, ik kijk uit naar je volgende verhaaltje, maar ga vooral ook lekker genieten, indrukken op doen en natuurlijk je inzetten voor waarvoor je gekomen bent!
    Liefs, Rieke

  • 19 Januari 2011 - 12:47

    Je Wederhelft:

    Corry leuk om te lezen hoe je eerste dagen gaan. Wel mooie indrukken zo te lezen .. Ideaal dat ze van koken houd want dat schilt met eten egt een hoop natuurlijk.
    SUCCES daar zussieee

    xxx

  • 19 Januari 2011 - 13:25

    Jessica:

    Hey Corry,
    Fijn dat alles zo goed is gegaan, echt leuk op te lezen. Klinkt goed waar je verblijft!!!
    xx

  • 19 Januari 2011 - 13:29

    Tiny:

    Lieve lieve lieve zussie van me. Fijn dat je goed bent aangekomen daar. Wat een indrukken allemaal zeg! Geniet van. Love you.
    xxx

  • 19 Januari 2011 - 13:32

    Mayke (en Hendrik):

    Leuk, leuk, leuk!!! Echt super om je eerste verhaal te lezen vanuit Zambia.
    Zoveel indrukken...daar moet je allemaal eerst aan wennen, maar jou kennende komt dat helemaal goed.
    En weet je als jij jouw gastmoeder omschrijft...moet ik ook aan Triny (Costa Rica) denken...die was ook zo goed in koken...hihi:)!
    Geniet ervan en niet vergeten foto's te maken hè, want over een paar weken lijkt alles gewoon;)!!!
    We kijken uit naar je volgende verhaal!!!

    Liefs Mayke en natuurlijk van Hendrik

  • 19 Januari 2011 - 13:45

    Rene:

    Hey Corry! Goed dat jullie er zijn! Groeten aan iedereen daar! Post kun je laten sturen naar het kantoor van sport in action, tip v d dag;-)

    Geniet ervan!!

  • 19 Januari 2011 - 13:54

    Kaar:

    Klinkt echt superleuk! Fijn dat het toch nog een klein beetje luxe is in je huisje! En leuk dat je gastvrouw zo lief voor je is!

  • 19 Januari 2011 - 14:06

    Jorien:

    Corry, goed om te lezen! Fijn dat je een goede reis hebt gehad en je lekker kan eten daar :) Ik wordt nu al een beetje jaloers op jou. Ben benieuwd naar je volgende verhalen, het is leuk om te lezen!
    X

  • 19 Januari 2011 - 15:33

    Heit En Mem:

    Hoi lieve Corry

    We zijn blij dat het goed gaat.Lekker eten is wel belangrijk,en dan ben je blij met een moeder die daar ook van houd.Wat een indrukken he,wij kunnen ons daar iets bij voorstellen.
    Geniet overal maar goed van,en we spreken je gauw weer.

    Groetjes Heit en Mem.

  • 19 Januari 2011 - 17:07

    Marga:

    Hee cor!
    Fijn dat het vliegen allemaal goed is gegaan! Ik had je nog een smsje gestuurd zondag, maar dat was per ongeluk naar de verkeerde.. :(
    Maar iig klinkt het allemaal wel heel spannend en leuk. Marktkraampjes op het treinspoor, ik kan het me nog niet helemaal voorstellen..! Haha
    Liefs uit het regenachtige holland
    (en pakketjes kwamen wel aan toch?!)


  • 19 Januari 2011 - 18:06

    Karla:

    Zo ontdekkingsreiziger en wereldverbeteraar...je bent gearriveeerd lees ik en hebt al de nodige ervaringen opgedaan. Leuk! Ben stikjaloers. Misschien moet ik ook maar afreizen.. Hier is het koud en er is niet veel te beleven. Jij doet niet anders dan beleven...Maar..het is je gegund en ik hoop dat je ook blijft genieten van deze unieke ervaring in dat bijzondere land.
    Groetjes en vooral veel plezier!

    Karla

  • 19 Januari 2011 - 21:45

    Nienke:

    Corry!
    Super dat je reis goed verlopen is en dat je in Zambia bent beland :)
    En het is natuurlijk ook hartstikke handig dat je moeder daar zo goed kan koken, dat scheelt weer haha!
    Zoals je het al beschrijft allemaal nieuwe indrukken! Geniet er maar van, en ook van het weer want hier is het prut ;)

    Liefs!

  • 19 Januari 2011 - 22:04

    Maikel :

    Corry!

    Heel aangekomen zie ik, goede zaak! Je hebt iig al behoorlijke sjans met de mannen, en zelfs een huwelijksaanzoek gehad. Veel sterkte daar haha

  • 20 Januari 2011 - 08:08

    Annemarie Regeling:

    Corry!
    Wow, wat een verhaal! Voor m'n gevoel ben je nog maar heel kort weg, en dan al zó veel gezien, geproefd en meegemaakt! Ik vind het heel leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt, het klinkt echt zo onwezenlijk! Fijn dat je gastgezin wel bevalt, helemaal met zo'n goede kok. Stoer trouwens dat je je nog niet hebt laten afzetten ;), Go Corry!
    Geniet ervan!
    Liefs,
    Annemarie

  • 20 Januari 2011 - 14:37

    Pauline:

    Super leuk verslag heb je geschreven, Ik kijk uit naar het volgende verslag en de foto's succes corry liefs pauline

  • 23 Januari 2011 - 10:04

    Lilian Nijsten:

    Hallo Corry

    Van je moeder hoorde ik dat je al in Zambia zit en zo ben ik je op het spoor gekomen.
    Wat een indrukken al zo'n eerste dagen. overweldigend
    lijkt me en alles is anders dan je gewend bent.
    Ik hoop dat je een hele fijne tijd tegemoet gaat en je voor de organisatie en dus de mensen daar veel kunt doen. maar er zelf ook van kunt genieten.
    We wensen je een hele fijne tijd toe en ik zal je berichten volgen.
    Groetjes vanuit lemmer van Nerus, Lilian en Hidde Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Corry

Actief sinds 05 Nov. 2010
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 18150

Voorgaande reizen:

16 Januari 2011 - 25 Juni 2011

Stage in Zambia!

Landen bezocht: